Vaihdettu öljyt ja tehty muut konehuonehommat paitsi öljynsuodatin eli filtteri on vaihtamatta. Aluksi jäähdytysneste, koska jossain vaiheessa vuotanutta nestettä jatkettiin vedellä. Aika helposti menikin, kun avasi lämmönvaihtimen kyljestä pikkuisen ruuvia ja antoi valua pilssiin. Vielä parempi olisi, jos saisi vielä suoraan pulloon tai purkkiin eikä tarvitsisi pilssin pohjalta keräillä. Uutta Yanmarin Cooleria tilalle noin 1,7 l.
Öljynvaihtoa aloitettu ajamalla moottori tai oikeastaan voiteluöljy lämpimäksi. Jäähdytysvesi vedetty letkulla etupihan hanasta, koneeseen merivesisuodattimen kautta. Helppoa, kansi auki ja vettä menemään. Vanha merivesiläpiviennin hana oli letkun päässä sulkuventtiilinä. Moottorin kierrokset 1300-1500, siitä yli ei enää riittänyt puutarhaletkun tuotto, vaan kone imi suodattimen tyhjäksi. Täsmälleen ohjekirjan mukaiset kierrokset. Moottorin lämpömittarin avulla ajettu öljy noin 60 asteiseksi, aikaa kului ehkä 20-30 min. Ei tietenkään tullut mieleen katsoa kellosta tai ottaa kameralla kuvia. Lämpimäksi ajetun vanhan öljyn vaihto sujuikin akkukäyttöisellä pumpulla helposti. Tähän saakka kaikki sujunut kuin unelma - tästä sitten alkoikin se vaikeampi osuus. Vaihtoöljy oli säilytetty autotallissa ja oli kylmää ja kankeaa. Moottorin öljyntäyttöaukko oli lisäksi välikannen alla, joten täyttöön tarvittiin tratti ja letku. Sellaiset löytyivät autotallista, muuttotavaroiden joukosta, tratissa taisi lukea Ikea. Myös mittatikun reiästä olis voinut täyttää, mutta sähköpumpun letku oli liian iso. Hankalaa täyttö oli yläkauttakin ja hidasta, kun ei kankea öljy oikein tahtonut virrata letkussa. Sähköpumpulla täyttöäkin yritettiin, mutta öljy oli niin kankeaa, ettei mahtunut pienemmästä letkusta vaan ampui letkun irti ja ruiskutti öljyä pitkin konetilan pilssiä. Lopulta paras metodi oli täyttää ensin puolen litran kokispullo ja siitä kaatamalla tratilla koneeseen. Tratin jatkeena siis letku, jossa öljy virtasi hitaasti. Mitään kovin nopeaa ei öljynvaihto tällä metodilla ollut eikä kovin siistiäkään. 1,5 litraa uutta öljyä koneeseen lopulta saatiin kaadettua, vähän yli maksimin mittatikussa.
Öljynvaihdon lopuksi vielä glykolit koneeseen. Kone taas käymään ja merivesisuodattimen kautta noin kolmen litran kanisteri tyhjäksi. Nyt on kone suojattu talven varalle.
Lokikirjan sivut tulivat täyteen, siirrytty uuteen lokikirjaan. Tällä kertaa lokikirjan kesto 837 päivää eli kaksi vuotta ja 107 päivää tai 2,29 v tai kaksi vuotta kolme kuukautta ja 15 päivää. Parempi kuin vuosi ja kirja - tahti. Ei sekään kyllä huono olisi, jos menisi vuosi ja kirja, mutta mistä senkin sitten alkaisi, vuodenvaihteesta, vesillelaskusta vai nostosta ? Selvisikö kaikille ? Eikö ? Ensinnä mainitty "Vuosi ja kirja" tarkoitti satunnaisesti alkavaa, kerran vuodessa vaihtuvaa lokikirjaa ja toinen mainittu "Vuosi ja kirja" takoitti vuosikirja-tyylistä lokinpitoa, jossa joka vuosi aloitetaan samasta pisteestä, esim vesillelaskusta, vuodenvaihteesta tai telakoinnista. Pitäisiköhän tähän palata laajemmassa postauksessa, pistetään mietintämyssyyn.
Telakalla Hirvensalo,
kone 35'
Loki 13215,6
2013:
61,63 mpk
Kone 17 h
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti