lauantai 22. lokakuuta 2016

Mastonkaatamisreissulla

Ville oli apurina ja hommahan eteni mallikkaasti. Aamureippailun eli Capon käveletyksen jälkeen liikkeelle heti puolen päivän jälkeen, kaupasta matkajuomat mukaan. Aika tiukassa oli köli pohjassa ja piti ottaa oikein vauhtia, keula kiinni laituriin, että päästiin irti. Irroituksen jälkeen loppumatka sujuikin sitten hyvin. Jaa niin, lähtiessä taisi peräsinkin käväistä savessa.

Bensiksen kohdalla kohdalla kynnys matalimmillaan 2,3 m, altaan eteläpäässä 1,8 m ja mastokraanalla 1,6m ja käväisi jopa 1,5 metrissä, joka en veneen syväys. Ei kuitenkaan kolissut, mutta ehkä pohja on pehmeää savea.

Satamassa Ruissalo TPS
2,7 mpk / 35'
loki 354,0 (jumissa)
kone 209
2016
548,2 mpk
kone 68:15

Ville kiipesi mastoon irroittamaan anturit eli tuulimittarin ja windexin. Matkalla Ville keitti itselleen kahvia tai kaakaota ja laittoi loput vedet termariin. Jos olisi ollut rommia mukana, olisi saatu totit tehtyä.

Riisuttiin masto vanteista ja kiedottiin nostimet maston ympärille. Irroitus ja nosto sujuivat aika rutiinilla - toisaalta yksin rannassa (ts. kahdestaan Villen kanssa) oli työrauha ilman neuvojia (Sauli) ja jännittäjiä (Retari). Vantit kieputettiin ja säilöttiin ruffiin ja mastolle löytyi paikka mastokatoksen keskihyllyltä.

Kokonaisuudessaan maston kanssa meni aikaa tunti ja 20' (1:18) . Vähän ennen kolmea kone käymään ja Pikku-Pukin ympäri kohti tuntematonta Lauttarantaa, perillä 1530 ja kone stop. Oliko vesi korkeammalla vai vene keventynyt, laituriin ajo sujui kuitenkin aavistuksen helpommin kuin aamulla. Nyt vielä paatti pihalle eli telakointi ja pressu päälle (Näkis vaan, tot. Philomena).

Satamassa Lauttaranta
loki 354,0 (jumissa)
kone 209
2016
551,5 mpk
kone 68:55
+3 astetta
harmaata ja vähempi harmaata, W6-8

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti