sunnuntai 10. joulukuuta 2017

Öljynvaihto

Kapu sai vihdoin ja viimein sen verran aikaiseksi, että vaihtoi moottorista öljyt ja suodattimen ja ajoi glygolit koneeseen. Ihan alkajaisiksi piti muokata vähän puutarhaletkua, että saadaan vettä koneen jäähdytykseen, sitten piti vielä etsiä öljynvaihtopumppu ja -kaukalot autotallista. Veneessä oli kesän jäljiltä ehkä kaksi litran öljypulloa, jotka lämmitettiin sähkölämppärillä. Konetta startatessa oli avaimet hukassa, löytyivät sieltä, minne kapu ne oli jättenytkin, toimistosta. Kone käyntiin, niin saadaan öljy notkistumaan. Vartin pasta moottorin lämpömittari näytti 60 °C, kone stop ja pohjaproppu auki. Vähän valui taas ohi kaukalon, sekin saatiin aika helposti sähköpumpulla pilssistä imaistua. Samalla tekniikalla pumpattiin kaukalosta koneen alta öljyt vanhaan mehupurkkiin, noin 1,5 ltr. purkki tuli täyteen. Aika vähän meni öljyä pilssiin tällä kertaa tällä kertaa.
Lisätty välillä vähän uutta öljyä koneeseen ja kierrätetty sitä pari minuuttia viimeistenkin vanhojen öljyjen ulos saamiseksi. Sitten proppu kiinni ja kiristys, kuparitiiviste varmaan taas jossain välissä kateissa öljyn joukossa.
Filtteriä vaihtaessa taas otti hetken, ennen kuin sai pujotettua irroitustyökalun filtterin ympärille. Sen jälkeen irtosi kohtalaisen helposti, vähän valui taasen öljyä pilssiin. Uusi filtteri piti tietenkin käydä taas hakemassa kellarista. Kiristetty filtteri loppuun työkalun avulla, kun ei muuten saanut tarpeeksi kiereälle. Kiristämisen jälkeen pyyhitty öljyt pilssistä, homma valmis.
Samalla kertaa ajettiin myös glykolit koneeseen, vedellä jatkettua glykolisekoitusta eli vanhat glykolit vedellä jatkettuna. Ajettu koneella 5', kunnes glykoli oli läpi koko jäähdytysjärjestelmän. Kone muuten talvivalmis, jäähdytysnesteen vaihto + muiden check.


Telakalla Lauttaranta

käytetty konetta öljynvaihdossa 15'
loki 1037
kone 301
2017
775,2 mpk, kone 95:34

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti