Ma 26.7. Capitano fillarilla duunissa (Pyörällä duuniin/Vilperin perikunta) ja veneellä. PA-tankin asennus tehdään loppuun porakoneen akun osoittaessa latinkia. Johtojen vetäminen alkaa ja jatkuu seuraavana päivänä eli 27.7. ja mittarikin saadaan toimintaan pienen punnerruksen jälkeen; ensin ei meinaa näyttää mitään paitsi täyttä tai nollaa, mutta anturin maadoittaminen kaasu/vaihdetangon kautta koneeseen auttaa kummasti. Mittari näyttää n. 3/4 tankkia ja silmämääräisesti katsoen se onkin aika lähellä oikeaa. Vielä puuttuu mittarin kalibrointi, mutta se vaatii tankin tyhjentämistä niin tyhjäksi, että mittari näyttää nollaa ja se taas vaatii joko monen tunnin konellusta tai tankin pumppaamista käsin niin tyhjäksi, että mittari näyttää nollaa. Tankin syvyys on n 33 cm ja mittarin vain 25, joten varatankki on silloin (33-25)/33 cm * 60 l = 14,5 l (24 %). Onhan se toisaalta aika paljon, kun lasketaan vielä, että kulutus tunnissa on litran verran ja nopeus koneella 5 solmua eli 14,5 * 5 = 72,5 mpk. Kun muistetaan, että Maarianhaminaan on matkaa n. 80 mpk, niin se meinaa sitä, että sieltä ajaa melkein kotiin tai ainakin Kramppiin asti senkin jälkeen, kun mittari on mennyt jo nollille.
30.7. ostettiin uusi lokikirja sen jälkeen, kun huomattiin, että vanhasta loppuivat sivut ts se tuli täyteen (kui nii muka kiertoilmaisu). Ovatko kirjat lyhentyneet vai onko lokinpitäjän sanottava lavemapaa kuin ennen ja tämä siitäkin huolimatta, että seli-seli-selittelyä voi jatkaa lokin jälkeen vielä blogissa. Tarkistamatta asiaa väitän, että kaikissa kolmessa on samat 95 sivua. Sisältäähän lokikirja toki paljon yleishyödyllistä tietoa alussa ja kone- ja huoltotiedoille varattuja sivuja lopussa, siltikin kovin nopeasti tämä loki tuli loppuun kirjoitettua. Tilastollisesti: 18.5. - 30.7. eli 74 päivää, jona aikana kuljettu 609,96 mpk, josta ajettu koneella 63 h 5' eli 252 mpk, tosin osa konetunneista on laituriinajoa tai satamasta lähtöä, joten ihan ei ehkä tuokaan arviolasku pidä paikkaansa. Pisin kone-legi, tai oikeastaan kolmen legin ketju koneella, on Finnhamn-Arholma-Maarianhamina-Rödhamn, joka kokonaisuudessaan oli 12473,2-12406,0=67,2 mpk.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti