Yön pimeydessä ei enemmälti nakittanut ruveta selvittämään syytä koneen piiputtamiseen. Nyt paistoi kuitenkin aurinko, joten paremmalla tuurilla aiheen kimppuun. Wallaskin pitäisi laittaa kiinni ja sukeltaa lokianturi puhtaaksi.
Tuuli ei sopinut mammanrantaan ja aurinkokin lämmitti mukavasti, vaatteet pois ja uimaan vaan. Vesi oli vähän samean oloista eikä lasien putsaaminenkaan tilanetta merkittävästi parantanut, vähän kumminkin. Loki tulikin puhtaaksi parilla sukelluksella eikä se vesikään mitään kylmää ollut. Samalla tuli tarkastettua potkuriakselikin, ettei sinne ollut juuttunut mitään, mikä voisi pysäyttää koneen. Ei ollut muuta kuin vähän näkinkenkää.
Sukelluksen jälkeen pieni lämmittelykierros ja -morgan. Sen jälkeen Wallas paikalleen ja koekäynnistys, ei vaan jaksa lämmittää vieläkään. Pitää kokeilla vielä uudelleen, kun akku antaa enemmän jännitettä kuin vaatimattomat 12, 3 V.
Suurin urakka viimeiseksi. Miksi kone ei käy ? Dieselihän ei käy, ellei saa polttoainetta, juuri muuta ei voi mennä vikaan. Todennäköinen syy on siis, että jokin estää polttoaineen pääsyn sylinteriin asti, se voi olla esim roska imupäässä polttoaineputkistoa tai muu tukos matkalla tai pumppuvika. Paras aloittaa helpoimmasta ja putsata ensimmäisen polttoainesuodatin. Ei kovin vaikea temppu, vähän valuu pilssin pohjalle irroittaessa. Likaa ei kuitenkaan tunnu olevan kovin paljoa, kllä koneen tällä määrällä pitäisi vielä käydä. Putsauksen jälkeen suodatin, tai selkeytin tarkkaan ottaen, takaisin kiinni pa-linjaan. Nyt pitäisi sitten ilmata vielä polttoaineputki, ensimmäinen kerta tämän koneen kanssa. Avainta kääntäessä mitään ei tapahdu, yleensä sentään tulee hälytys ja startti pyörähtää. Siis myös sähköpuolella on jotain häikkää ? Joka tapauksessa, koejaaminen tästä eteenpäin on parasta suorittaa kotilaiturissa Ruissalossa. Säätiedotuksessa -parin päivän takaisessa tosin- ennustetaan huomiselle sentään tuulta, joten kotilaituriin pääsy on mahdollista ilman konettakin. Tuulikin pitäisi pysyä eteläisenä, korkeintaan voi vähän nousta eli kevyesti myötiksellä kotilaituriin. Tosin ne Culture Tall Ships Regatan laivat ja veneet lähtevät samoihin aikoihin ulos Aurajoesta, mikä voi tuoda katsojaveneitä Airistolle. Mennään varovasti ja pidetään VHF päällä.
Laiturissa Kramppi, mammanranta
Matka 12,3
Trippi 12,3
Koneella 1h50'
Loki 13160,0
2011 400,2
2011 400,2
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti