Ensin meinattiin lähteä jo lauantain puolella yön yli retkelle, mutta iltapäivän sadekuuro katkaisi suunnitelman ja lähdettiin vasta sunnuntaina aamulla aurinkoiselle ja tyynelle Airistolle. Mukana kapu ja retari ja kansipoika Niilo. Liikkeelle päästiin niinkin aikaisin
kuin 09.40, kansipoika Lauri tosin jäi vielä kotiin koisimaan. Matkalla
hokattiin vielä pyytää Retarin työkaveri Leila mukaan paluumatkalle.
Mennessä Airisto olikin tyyni ja koko matka ajettiin koneella. Ensin
Niilo otti päikkärit salongissa ja vähän sen jälkeen liittyi Retari
seuraan sitloodassa. Onneksi kapu pysyi hereillä ja piti yllä tähystystä
ja merenkulkua, kun autopilotti, joka nimettii aikoinaan Pongoksi,
ajeli venettä Airistolla ja Sattmarkin suntissa.
Perille tultiin 12.45 ja Sanni, Paavo ja Leila olivat laiturilla
vastassa. Harmi vaan, että isompi ja tukevampi laituri on varattu
kausipaikoille ja pieni ponttoonilaituri on ravintolavieraille. Poijut
olivat lähellä ja rantakin, mutta hyvin päästiin kiinni, toisella
yrittämällä. Ravintolan puolella valittelivat, kun on poijuja kadonnut
laiturista (Poijut ovat kyllä kadonneet merestä, luulisin, mutta kapuhan sen paremmin tietää, sanoo Philomena). Muuten on suojaisa paikka, mutta veneliikenne Paraisille on runsasta, sunnuntaina ainakin ja veneväylä menee vierestä
aika läheltä ohi, joten vähän voi keikuttaa. Se ei tosin haittaa, koska
syömäänhän tänne tultiin, ei kokkaamaan keinuvassa veneessä. Hyvää
ruokaa olikin, listalla kalaa tai revitty possu (pulled pork) ja
kyytipikana luomu-Chianti. Leilan kalalautanen näytti myös
herkulliselta, samoin Sannin. Pojat Paavo ja Niilo söivät ranskikset ja
kapu söi loput.
Sattmark
17,7 mpk
koneella 3 h 10'
Loki 13619,9
+22-25, aurinkoista, vrb 0,5 m/s
Paluumatkalle lähdettiin kahvin (Leila,
kapu, retari) ja jätskin (Paavo, Niilo, retari) jälkeen. Paavo, Niilo
ja Sanni jatkoivat autolla ja muut veneellä takaisin Turkuun. Koneella
ajettiin taas Sattmarkin suntti ja purjeet nostettiin siinä Airiston
matkailuhotellin kohdilla, vähän jälkeen. Sopivan myötäisen tuulen
innostamana kapu päätyi nostattamaan genaakkerin eteen, joka siivittikin
menoa mukavasti ja veti virsarillakin paremmin kuin G2 tai ST-fokka
kevyillä tuulilla.
Kiirettä kun ei ollut leikattiin kurssia pitkin
Airistoa ja käytiin Airismaan kupeessa kääntymässä ja jatkettiin taas
myötäistä keski-Airistolla, kunnes piti väistellä Satavan puolelle
Finnsailoria. Baltic Princess pääsi ohi Iso-Pukin takana, tuulta riitti
kevyesti ASS:n lahdelle asti, josta jatkettiin koneella Gracen väijyessä
jo Pikku-Pukin mutkassa. Pois alta kuitenkin ehdittiin ja ajettiin
vielä Leila Martinsillan kupeeseen Aurajokea pitkin. Siitä ajettiin
omaan laituriin Lauttarantaan, vähän oli kapulla hankaluuksia nousseessa
etelätuulessa saada peräköyttä tolpannokkaan. Vesi oli
normaalikorkeudella, joten tolppien väliin ei saanut köliparkkia
kiinnittymistä helpottamaan. Samoin Sattmarkissa oli vaikeuksia saada
poiju kiinni, kun piti ruveta jarruttelemaan, ettei törmätä laituriin.
Kaiken kaikkiaan päivä oli kuitenkin virkistävää veneilyä ja purjehtimista Airistolla, kyl meitin kelpas taas.
Satamassa Hirvensalo,
38,5 mpk
koneella 5h 15'
Loki 13638,6
kone 78 h
2014:
452,7 mpk
63:25
+20-22, aurinkoista, pilvistyvää iltaa kohti
998 hPa
Kaikki kuvat Leilan ja Annukan Facebookista, kiitos kuvista, vaikka ne luvatta pöllitiinkin. Muistaako joku vielä Radio-Mafiasta samannimisen huumorikuunnelmasarjan ?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti