Piti käydä ottamassa ne syksyiset telakointikuvat. Vaan kuinka ollakaan, kamera teki tenät. Laukaisunappi oli ponnahtanut pois kuin mikäkin sätkyukko. Niin että mitäs nyt eteen. Jotenkin noiden kuvien liittäminen on aika oleellinen osa tätä blokin pitoa. Ota siinä sitten mitään kuvia. Taitaa olla uuden kameran osto edessä, mulla mitään varaa ole .... Lähemmin tarkasteltuna kävi kuitenkin ilmi, että kuvia pystyi vielä ottamaan, jos vaan piti laukaisijaa alhaalla toisella sormella ja painoi nappia toisella. Siis nappia painetaan kahdella sormella, tai oikeastaan toisella pidetään kiinni ja toisella laukaistaan. Ei se nyt mitenkään kovin hyvn pelittänyt ja usein pienikin heilahdus johti siihen, että kameran virta katkesi ja kuvaus piti aloittaa kokonaan alusta. Jotain saatiin kuitenkin kuvattuakin, kuvasta päätellen.
Ohjelmassa oli sentään jotain hommiakin. Pressu oli vähän huonosti keulan puolelta, se kiristettiin. Pakkasen jälkeen piti tarkastaa, oliko pilsseihin ja ruumaan jäänyt vettä tai jäätä ja äyskäröidä ne sitten yli laidan. Vähän oli vielä siellä täällä, enimmäkseen jäätä, vaikka ulkona olikin pari astetta plussaa. Ylipäätään oli kovin kostean oloista pressun alla, samaan tapaan kuin joskus aamulla on kastetta kannella. Vesitankki, joka on turkin alla pilssissä, irroitettiin letkuista ja puhdistuksen jälkeen varastolle säilöön. Tuulimittari ja GPS irroitettiin ja tuotiin vähän kuivumaan. Jostain syystä veneisiin tehdyt laitteet eivät kestä olla sateessa, vaan näyttöihin alkaa tulla pientä häiriötä.
Ei se työlista vielä siihen loppunut. Keittiön tasoja pitäisi lakata, ovat päässeet vähän päivettymään, samoin salongin pöytä kaipaa lakkaa paikoin. Sisältä otetut valokuvat vain ovat sen verran hämäriä, ettei sitä kuvista huomaa. Edelleen, moottoriin pitää vaihtaa kaasuvaijerin jousi ja jostain vuotaa vähän öljyä, putket pitäisi tarkistaa. Potkurihylsästä vuotaa vettä pikku tippoina, sekin pitäisi selvittää ja tiivistää. Selvyyden vuoksi sanottakoon, että vuoto on niin pientä, ettei kyllä upota venettä.
Uudistulistalle pitää ainakin laittaa uusi lämppäri, vanhaa Wallasta on nyt huollettu kahtena talvena, toimintavarmuutta vain ei ole löytynyt. Viime kesänä ei käynnistynyt kertaakaan, toissa kesänä sentään muutaman kerran. Wallaksen kohdalla suurin ongelma taitaa olla sen vähäinen käyttö. Saman tien vaihtuu polttoaine valopetrolista dieseliin. Toinen suurempi uudistus lähivuosille on sitten jääkaapin muuttaminen kompuralle. Alkaa vanha peltier SuperCool rämistä jo sen verran pahasti, että haittaa ergonomisia yöunia, samalla kun akku holahtaa miinukselle. Samalla laskee sähkön kulutus merkittävästi. Siltikin tulee eteen jossain vaiheessa akkukapasiteetin lisääminen, viimeistään siinä vaiheessa, kun veneeseen pitää saada dvd tai tietsikka, kun lapsilla ei oo mitään tekemistä. Uutta radiota, josta voi kuunnella omia MP3iaan ja merisäätä. VHF-puhelin pitää vaihtaa kompaktimpaan ja toimivampaan (=DSC). Sitten onkin aika hankkia aurinkopaneelin pitämään yllä varausta.
Pienempiä hankintoja on toki koko ajan, ensinnä tulee mieleen mittariston lisääminen, polttoaine ja kierrosmittarit nyt alkuun ainakin. Jotain köysiä pitää hankkia, kun vanhat kuluvat tai ovat liian lyhyitä.
Yhtenä suurena hankintana tulee eteen purjeiden uusiminen. Se on kuitenkin niin iso asia, että siitä toisella kertaa, hintakin jo hirvittää. Sprayhoodkin alkaa olla tiensä päässä, eikä enää viime kesänä paikallaan ollutkaan. Eipä tuota niin kaivattukaan, vaikka eipä sitä niin paljon seilattukaan.
Sää on ollut tällä kertaa harmaa ja sateinen. Lyhyt pakkasjakso oli välissä ja muutaman kerran aurinkokin on nähty, mutta sadettakin on piisannut sitten enemmässä määrin.
Tässä kaikki tällä erää, palataan taas joskus viikon päästä tai kun ensi kerralla veneellä tapahtuu.
Anssi-kapu
Ei se työlista vielä siihen loppunut. Keittiön tasoja pitäisi lakata, ovat päässeet vähän päivettymään, samoin salongin pöytä kaipaa lakkaa paikoin. Sisältä otetut valokuvat vain ovat sen verran hämäriä, ettei sitä kuvista huomaa. Edelleen, moottoriin pitää vaihtaa kaasuvaijerin jousi ja jostain vuotaa vähän öljyä, putket pitäisi tarkistaa. Potkurihylsästä vuotaa vettä pikku tippoina, sekin pitäisi selvittää ja tiivistää. Selvyyden vuoksi sanottakoon, että vuoto on niin pientä, ettei kyllä upota venettä.
Uudistulistalle pitää ainakin laittaa uusi lämppäri, vanhaa Wallasta on nyt huollettu kahtena talvena, toimintavarmuutta vain ei ole löytynyt. Viime kesänä ei käynnistynyt kertaakaan, toissa kesänä sentään muutaman kerran. Wallaksen kohdalla suurin ongelma taitaa olla sen vähäinen käyttö. Saman tien vaihtuu polttoaine valopetrolista dieseliin. Toinen suurempi uudistus lähivuosille on sitten jääkaapin muuttaminen kompuralle. Alkaa vanha peltier SuperCool rämistä jo sen verran pahasti, että haittaa ergonomisia yöunia, samalla kun akku holahtaa miinukselle. Samalla laskee sähkön kulutus merkittävästi. Siltikin tulee eteen jossain vaiheessa akkukapasiteetin lisääminen, viimeistään siinä vaiheessa, kun veneeseen pitää saada dvd tai tietsikka, kun lapsilla ei oo mitään tekemistä. Uutta radiota, josta voi kuunnella omia MP3iaan ja merisäätä. VHF-puhelin pitää vaihtaa kompaktimpaan ja toimivampaan (=DSC). Sitten onkin aika hankkia aurinkopaneelin pitämään yllä varausta.
Pienempiä hankintoja on toki koko ajan, ensinnä tulee mieleen mittariston lisääminen, polttoaine ja kierrosmittarit nyt alkuun ainakin. Jotain köysiä pitää hankkia, kun vanhat kuluvat tai ovat liian lyhyitä.
Yhtenä suurena hankintana tulee eteen purjeiden uusiminen. Se on kuitenkin niin iso asia, että siitä toisella kertaa, hintakin jo hirvittää. Sprayhoodkin alkaa olla tiensä päässä, eikä enää viime kesänä paikallaan ollutkaan. Eipä tuota niin kaivattukaan, vaikka eipä sitä niin paljon seilattukaan.
Sää on ollut tällä kertaa harmaa ja sateinen. Lyhyt pakkasjakso oli välissä ja muutaman kerran aurinkokin on nähty, mutta sadettakin on piisannut sitten enemmässä määrin.
Tässä kaikki tällä erää, palataan taas joskus viikon päästä tai kun ensi kerralla veneellä tapahtuu.
Anssi-kapu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti