Aamulla vaihteeksi ajoissa liikeelle, jo yhdeksältä. Yöllä satoi, koska laituri oli aamulla märkä. Tunnin mutkittelun jälkeen tulimme sen verran aavalle, että saimme purjeetkin ylös. Onnea riitti puoleenpäivään asti, sitten tuuli moinasi kokonaan. Koneella loppumatka Yxskärin luonnon satamaan lounastamaan. Matkalla Late suunnitteli parempaa sisustusta veneeseen.
Vänön-Yxskärin alueella valtavasti sinilevää, ei ihan vielä hernekeittoa, mutta aika lähellä.
Yxskärissä muutamia veneitä ja lounastaessamme tuli muutamia vielä lisää. Lounaan jälkeen kierrettiin luontopolku ja pojat vielä toisen kerran oman luontopolkunsa, jota ei ollut merkattu ja joka vei aina saaren toiseen päähän asti.
Neljän maissa keula irti ja kohti Björkötä. Ennen kuin ankkuri on ylhäällä, moottorin jäähdytysääni hälyttää. Ankkuri jää pohjaan ja ensin kokeillaan saada keula kiinni rantaan. Se ei onnistu eikä moottoria viitsi kovin pitkään ajaa kuumana ja jäämme ankkuriin tutkimaan vikaa. Kippari avaa merivesipumpun, jossa on kuitenkin kaikki kunnossa. Pumppu paikalleen ja uusi yritys, sama juttu edelleen. Rannalta tarjotaan jo apuakin, kiitämme kohteliaasti, koska onhan purjeveneessä vielä purjeet ja vähän tuntuu tuulevankin. Varovasti ajaen Yxskäristä ulos ja purjeet ylös. Päätämme suunnata Svinöseen korjaamaan vikaa purjeilla. Sieltä jatkamme kotisatamaan mahdollisiin jatkokorjauksiin ja pitämään huoltotaukoa. Ahvenanmaa jäi tällä kertaa väliin, mikä hiukan tuo pahaa mieltä Ipanaariolle. Ville päättää lohdutukseksi paistaa lättyjä koko porukalle.
Pikku hiljaa alkaa taivas vetäytyä pilveen ja tuulikin moinaa samaten. Lopulta saamme pienen sateen ropauksen niskaamme. Sateen loputtua tuuli loppuu kokonaan. Viimeisen puolen tunnin aikana loki näyttää jo nollaa, mutta GPS antaa nopeudeksi pohjan suhteen 0,1 solmua ja kipparin mielestä alkaa vieressä oleva matalikko olla koko ajan lähempänä.
Jo Yxskärissä rannasta saatiin neuvo, että meriveden sisäänottoon mennyt jotain roskaa. Kippari keksii manuaalisen merivesijäähdytyksen, jolla päästään ainakin lähimpään laituriin yöksi ja aamulla voi sukeltaa jäähdytysveden läpiviennistä roskat pois. Läpivientiventtiili kiinni, merivesipumppuun glykoliletku, joka imee vettä ämpäristä, johon lisätään vettä tarpeen mukaan merestä. Varmuuden vuoksi ajetaan pikkukierroksilla, niin ettei kone kuumene liikoja.
Kapteeni-Anssi ja deckboy-Ville ajavat ja navigoivat ja First Mate-Annukka ja Cabin Boy-Late hoitavat merivesiämpärit. Late kunnostautuu taas kunnon meripoikana merivesitouhussa, Villekin on suureksi avuksi.
Hätäsatamaan mennään Knivskärin yksityislaituriin, kiinnittäessä sade alkoi uudelleen. Perillä vähän puolen yön jälkeen.
Kasnäs-Yxskär-Knivskär
Matka 26,92
Trippi 170,0
Koneella 3h35'
Loki 12935,1
2011 170,0
2011 170,0
Koneella 29h50'
Sää: +27, Aurinkoista, sadekuuroja, tasaisempaa ja harvempaa sadetta, etelänpuoleista tuulta 2-4, vrb 1-5
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti