Kapu ja Retari lähtivät ihan kahdestaan tämän kesän ensimmäiselle päiväpurjehdukselle ja purjehdukselle nyt yleensäkin. Ensin vähän muonitusta kaupasta, pakkaspizzat Lidlistä siis. Finkelssonia ja vettä juomaksi. Liikkeelle kolmen pintaan, 15.10 kone start ja 15.15 irti. Tolppien välissä köli taas pohjassa, vaikka vesi olikin aiempaa (-20) korkeammalla (-10). Ajettiin koneella Viittakarille ja seurattiin hetken Pyytin paluukisan maaliintuloa, sitten ajettiin Kuuvannokan suojiin purjeita nostamaan. Airistolta tuli vähän svelliä tai kilpailevien veneiden aaltoja, joten ajettiin pidemmälle nokan taakse taasaisempaan veteen purjeita nostamaan.
Tuulta oli luvattu päivällä 6-8 m/s lännestä (havaintotieto Rajakari), mutta tuntui kovemmalta ja isoon otettiin siksi yksi reivi. Keulille piti laittaa kryssifokka, mutta kapu muisti pussin väärin ja keulaan tulikin vanha kunnon kakkosgenoa. Vähän oli nostorutiinit kateissa kummallakin ja toinen reiviköysikin näytti olevan vähän ristivirityksessä. Aika hyvin kuitenkin vene sitten kulki, kun saatiin liikkeelle eikä sääkään tuntunut kovin kylmältä, edes vilukissa-Kapun mielestä. Kun ei ollut rommiakaan mukana, niin eipä otettu Rajakarin rommiakaan.
Perillä Krampin kulmilla oltiin vähän ennen kuutta ja kun ei jaksettu ruveta luovimaan, laskettiin purjeet ja ajettiin Lepänniemestä koneella ankkuriin Vapakarin edustalle, mammanrannan puolelle. Ankkurin oli pohjassa 18.10 ja kone sammutettu siihen päälle. Kapu korjaili skuutin, joka oli väärin päin ja ristissä olevan reiviköyden ja Retari aloitti muonituksen. Vähän ajan päästä syötiin pizzaa ja jälkkäriksi lämpimiä Vadelmamunkkeja. Lämppäriäkin kokeiltiin ja vähän se lämmittikin (tarpeeksi), vaikka luukku olikin avoinna. Päälle puolen tunnin päikkärit.
Kahdeksalta oli aika palata kotiin, jos aikoi olla perillä inhimilliseen aikaan illalla. 20.05 Lombardini jyrähti käyntiin ja ankkuri alkoi nousta, varttia yli liikkeelle ja purjeet kiskaistiin salkoon 20.25 Kaijankarin takana. Alkumatkasta kärvisteltiin Krampin ja Airismaan takana tyynessä, mutta sen jälkeen alkoi meno maistua ja Rajakarin jälkeen saatiin kauden pohjat 7,1 solmua Gepsiin. Retari tavoilleen uskollisena torkkui ja nukkui ensin ulkona ja sitten salongissa, puomipressu peittona.
Keskellä Airistoa tuli 3500 mpk täyteen meidän komennossa tällä veneellä.
Tuulta riitti pitkälle Pukinsalmeen ja purjeet otettiin alas vähän ennen ASS:n satamaa 23.10 ja loppumatka ajettiin koneella Ramstedtille, jossa taas savijarrutus tolppien välissä.
Lopuksi Kapu on kirjoittanut lokikirjaan, että "virkistävä päiväpurjehdus vastapäivään Krampin ympäri. Vaikka rutiinit olivat alussa vähän hukassa, taistellen voittoon ja perille. Retari nukkui ulkona ja sisällä välin Airismaa-ASS, kuten asiaan kuuluu."
Satamassa Hirvensalo,
26,23 mpk
koneella 1h 25'
Loki 13256,7
kone 26 h
2014: 42,89 mpk/8:40
+20-10, aurinkoista, hahtuvapilviä vähän taivaalla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti