Kapu ja Retari kävivät aamulla Capon kanssa kävelyllä ja kävelivät aina yhteysalusrantaan asti ja juuri sopivasti nähtiin yksi laivan rantautuminen. Tästäkin päivästä tulisi taas aika pitkä, joten lähdettiin heti kahdeksalta jo liikkeelle, no minuutin yli. Ajeltiin koneella alkupätkä aina Näsbyhyn asti, koska tuulta tuntui olevan Kihdillä aika miedosti. Matkalla syötiin taas aamupalaa, kahvia, siikaleipiä ja lettuja, sitten kun Villekin heräsi. Lettuja paistellessa kaasu loppui ja kaasupullo piti vaihtaa. Annettiin Pongon taas ajaa ja hyvin se selvisikin kaikista kapeistakin paikoista ja sunteistakin. Näsbyssä oltiin 1220, tarkoituksena pitää lounastauko ja jatkaa matkaa. Syötiin erilaiset hampurilaiset ja mahat tulivatkin siinä määrin täyteen, että kapu eijaksanut enempää enää ranskiksia, joita jäi vähän yli. Tosin Retari otti isot ranskalaiset kaikille ja kyllä niitä sitten riittikin. Hampurilainen oli hyvä ja maha tuli ainakin kunnolla täyteen. Syötiin Cafe Skagenin terassilla ja Capokin pääsi pöydän alle fiilistelemään. Ruoan kanssa oluet, Lapparia ja Karppaa.
Alkumatkasta kapu muisti vihdoin ja viimein kalibroida moottorin tuntimittarin ja kyllä taitaa olla niin, että heittoa on alle minuutin tuntia kohti, toisin kuin kapun kirjanpito näyttää.
Näsby, Houtskari
19,7 mpk, 4:21 eli koko matka koneella.
Matka jatkui 14:27, Houtskarin suntit ajettiin koneella ja Kokombrinkin kulmilla nostettiin purjeet. Tarkkaan ottaen Lilla Segellotin kohdalla. Nauvoon oli Näsbyssä soitettu tiedustelupuhelu ja tilaa oli kuulemma eilen illalla ollut satamassa muutamia paikkoja. Sama muuten tehtiin Ainon reissullakin ja kyllä se aisapaikka löytyikin. Päätettiin luottaa siihen, että tilaa löytyy eikä varattu erikseen laituripaikkaa. Tuuli oli edelleen etelän puolella ja päästtin mukavassa sivutuulessa kohti Nauvoa. Lövskärin kapeikossa tuli tietenkin tilanne eli Finnlinesin laiva ajoi ohi. Hyvin kuitenkin selvittiin, koska sumutorvi ei soinut eikä muutenkaan saatu tööttäiltyä osaksemme, ehkä kipparilla oli hermot kunnossa, tiedä sitten.
Torasvikenistä käännyttiin sisäväylälle, Hummelholmenin puolelta olisi ehkä ollut pikkuisen nopeampi reitti. Purjeet otettiin alas Toraksen kulmilla, kun ei vauhtia enää tahtonut riittää yli neljään solmuun. Satamaan ehtiäksemme ajoimme vaihteeksi vähän suuremmilla kierroksilla, muttei vielä ihan täysillä, kuutta solmua 2500 kierroksella. Ilmassa oli jännitystä, arvattavasti Nauvossa oli täyttä ja oikein arvaus menikin. Ja kuten viimeksikin, aisapaikka rannan läheltä vielä löytyi.
Illalla syötiin veneessä ja kapu kävi vielä saunassa, testaamassa, paljonko on käsivarret palaneet. Eipä onneksi pahemmin, ei ainakaan löylyssä suuremmin kirvelleet. Jenni ja Toni kävivät taas meitä Nauvossa tervehtimässä ja vaihtoivat Laurin Ainoon, joka halusi taas purjehtimaan. Saunassa kapu sai loistoidean, nyt kun matkassa oli pelkästään täysi-ikäisiä, mennään yhdessä baariin eli Najadeniin yömyssyille. Laiturilla kapulle kuitenkin välähti, että taisi olla kuolleena syntynyt idea, kun Retari kumminkin jo nukkuu. Näinhän se olikin, lisäksi oluet olivat Retarin punkan alla eikä kylmässä ollut muuta kuin pilsneriä, joiten siihen piti saunan jälkeen tyytyä. Hyvin silläkin uni tuli ja saunaolo viileni.
Satamassa Nauvo
42,1 mpk
6:30 koneella
loki 309,4
kone 187
Lomaloki 174,1
2016:
366,5 mpk
kone 46:53
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti