Aamulla päästiin aika ajoissa liikkeelle, jo yhdeksän jälkeen, mutta toisaalta aamupalaa syötiin liikkeellä. Ennen lähtöä kapu tarkasti 180 h litkut: Moottoriöljy max, vaihde max +, jäähdytysaine 70 ja hylsäöljy ½ tankkia.
Ensin ajettiin koneella puolisentoista tuntia, purjeet nostettiin juuri ennen kuin tultiin Rödhamnsfjärdille, Rödhamn ohitettiin tällä kertaa ulkokautta. Muutamia muitakin veneitä oli liikkeellä Suomeen ja Ruotsiin päin. Päivälle oli suunniteltu aika pitkä legi, yli 40 mpk, joten puolivälissä eli Degerbyssä, pidettiin lyhyt breikki eli Pit-Stop. Capo ja Retari hyppäsivät maihin pissille ja sitten matkaa taas jatkettiin, koko toimitukseen meni kymmenen minuuttia ja purjeiden laskusta purjeiden nostoonkin vain 15 min. Matka jatkui, ensin Degerbyn länsipuolen sunteissa ja Överön jälkeen käännyttiin Enklingen-Kumlingen suuntaan ja Mosshagan kohdalta Teilille. Ensin oli ajatuksissa mennä Seglingen suntin kautta, mutta kun tuulta oli sopivasti, mentiin aukon puolta aina Bärön aukolle ja siitä sisään. Seglingen puolivälin kohdilla, vähän jälkeen vaihdettiin Retari ja Ville ajamaan, kun kapu alkoi paahtua pinnaan ja piti päästä sisälle varjoon huilimaan. Hyvin varavahtikin veneen sai liikkumaan, vaikka kapu yrittikin ruffissa salaa valvoa kännykän kartalta menoa. Purjeet pudotettiin aukolla puoli mailia ennen satamaa ja mentiin Enklingen laituriin, joka oli hyvä ja jykevä, vaikka vähän ehkä aikaa nähneen oloinen. Perillä pian kuuden jälkeen.
Iltakävelyllä käveltiin kylän kaupalle, syötiin ja kalastajan tullessa veneellään laiturin tyveen, käytiin ostamasa vähän tuoretta savuapporaa ja graavia siikaa, jota nautittiin ruisleivällä seurraavana aamuna. Satamassa oli ennestään toinenkin H-35, joita onkin tänä kesänä näkynyt poikkeuksellisen paljon, tai tuntuuko se vain siltä. Illalla kaupan pitäjä kävi kokoamassa laiturimaksun, ei paha 15 €, vaikka ei muita palveluita ollutkaan kuin laituri, sauna ja sähkö. Viimeisestä Late oli kiitollinen, koska marisi matkalla, kun ei siellä oo sähköäkään. Kiva ja rauhallinen satama, ilmeisesti Bärön Glada Laxiin olisi päässyt syömään soittamalla veneen noutamaan. Ohiajaessa ainakin Bärön satama näytti täydeltä ja samoihin aikoihin tullut vene jatkoi matkaansa, toinen kyllä taisi löytää paikan.
Satamassa Enklinge
43,0 mpk
1:54 koneella
loki 271,1
kone 182
Lomaloki 132,0
2016:
324,4 mpk
kone 41:25
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti