Liikkeelle taas yhdentoista maissa. Säätiedustelun jälkeen päädyttiin yrittämään vielä illalla paluuta Suomeen. Ensin kuitenkin "pullonpalautukseen" Gräddön kauppaan, perillä på Gräddö 13:21, koko matka koneella. Palautettiin ruåttalaiset panttipullot ja -tölkit ja haaveiltiin Gräddö-piposta, joita oli myynnissä mm. huoltiksella ja venetarvikeliikkeessä (Ai kapu taas vähän haaveillut, kys. Philomena). Ostamatta jäi tälläkin kertaa, kun kapu vähän unohti. (No niin, tot. P). Mantookinjalkaakin taas kyseltiin tarvikekaupasta, laihoin tuloksin. Matkalla Gräddöön pääseimme taas ihailemaan ohiajavia Ruotsinlaivoja Furusunledenillä.
Tuuli oli edelleen pohjoisen puolella, joten Suomen puolelle lähdettiin hakemalla höjdiä Ahvenanmerelle eli oikaisemalla Havssvalgetin kautta aavalle eli ulos Isolle Airistolle. Irti Gräddö 15:30. Alkumatkassa oli kyllä pari ilkeän näköistä matalaa, jotka tosin onnistuttiin välttämään. Alussa kyllä nousukulma osoittu ihan muualle, kuin Marhällanille, nipin napin Ledsundiin ja välillä alemmaskin. Varasatamaksi otettiinkin Rödhamn ja Degerby. Aavalla kuitenkin kurssikin nousi tai tuuli kääntyi ja puollivälissä oltiin taas viivalla ja sillä pysyttiin koko loppumatka, joskin purjeitä päästiin Suomen päässä jo löysäämään. Liekö ollut Ruotsin ranta, joka käänsi tuulta alkuun vastaisempaan. Kymmenkunta mailia ennen Marhällania purettiin reivi, kun tuuli alkoi moinata eli heiketä ja vauhti tippua. Aallokko vielä jaksoi veivata eikä vene enää saanut tarpeeksi vauhtia kulkea aaltojen läpi. Reivaamalla vauhtia saatiinkin noin solmu lisää ja päästiin takaisin hyvään 5+ solmun nopeuteen. Purjeet otettiin alas ensimmäisten saarten suojissa ja jatkettiin loppumatka koneella. Länsisatamassa yllättävän täyttä, joitakin koloja näkyi, ei viititty niihin kumminkaan tunkea. Lopulta Hai-purjehtijat viittoilivat vapaasta poijusta laiturin nokassa. Siihen kiinni ja maate.
PS. Alkumatkasta aika reilusti aallokkoa ja maininkia. Late silti reippaana mukana. Matkalla syötiin Itämeren kalakukkoa, tonnikalatäytteisiä ruisleipiä.
Satamassa Maarianhaminan Länsi-Satama
47,7 mpk, 4:19 h koneella
Eskaaderiloki 402,8 mpk; 43:11 koneella
loki 839,0
kone 269
2017
501,7 mpk, kone 62:08
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti