lauantai 8. heinäkuuta 2017

Fjäderholmarna - Västerbrohamnen

Liikkeelle jo klo 8:00: "Irti Fjäderholmarna, mutta ensin kone start" - gastin käsialalla lokikirjassa. Toinen lyhyt moottorimarssipäivä putkeen, nyt läpi Tukholman Hammarbyn kanavan ja sulun kautta. Kapu päättikin sitten lähteä tosi ajoissa liikkeelle, kun Navionicskin niin neuvoi: Matkaa sululle 1,9 mpk ja matka-ajaksi annettu 59'34", mitä lie puolen solmun vauhtia siis. Myöhemmin syötetty nopeus uudelleen ja matka-aikakin putosi 22'50". No, nyt lähdettiin kerrankin ensimmäisten joukossa liikkeelle tuntia ennen sillan avaamista ja vedettiin muutakin porukkaa mukaan. Olihan se kiva kerrankin olla Eskaaderin etupäässä ja Eskaaderista olisi saanut hyvän laivuekuvan, mutta kun ei tullut kameraa mukaan. Eikä se aikainen lähtö ihan hukkaan mennyt, vaan ensimmäisestä sillasta etuajassa, koska veneitä oli niin paljon, samoin sulutukseen päästiin suoraan ja saatiin sopimaan koko laivue kerralla sulkuun, epäilyistä huolimatta. Sulutuksen jälkeen kauniissa ja vehreässä maisemassa, jota ei helposti uskoisi löytyvän läheltä Tukholman keskustaa - joo, ei oo kuvia.


Liljeholmsbron kiinteän puolen alikulkukorkeus riitti Philomenalle (14,7) ja muiden jäädessä odottelemaan sillan avaamista otimme kunnon kaulan eli etumatkan saapuen toisena satamaan. Satamaflikalle ja -kapteenille tosin oli täysi yllätys usean veneen saapuminen ja laituripaikkojen löytyminen olikin aika souvi. Taisi satamakapupelätä oman paikkansa puolesta, kun oli kylkiparkissa vieraslaiturissa. Muutenkin sataman terassilla majaili joukko aamukaljoittelijoita ja satamakapu joukon jatkeena, sama joukko oli vielä illallakin asemissa. Apugastin mahahaavat käytiin vilauttamassa läheisessä sairaalassa ja saatiin märkivään haavaan antibiootit. Kotimatkalla käytiin apteekin kautta ICAssa ja otettiin pizzat mukaan matkan varrelta. Päälle sitten taas ruokalevolle ....


Ei se pivä tähän ihan vielä päättynyt. eikä päivän tapahtumat varsinkaan, enemminkin pain vastoin. AMppis halusi tulla mukaan illan kipparikokoukseen ja lähti edellä maihin, kapu puki vielä kenkiään. Liukkalla keulapakalla eli -kannella, sateen jälkeen liukkaalla, lipesi Aino-Maijalta kenkä alta, polvi vääntyi ja likka putosi mereen eli järveen tässä tapauksessa. Onneksi Kjell oli samaan aikaan matkalla samaan möötteen ja saimme yhdessä ongittua märän gastin merestä (siis järvestä). Siinä sitten lämmitettiin plikkaa vilteillä ja avaruuslakanoilla, kun ei meinattu saada ambulanssia hakemaan eikä taksiinkaan likkaa oikein saatu sopimaan kipeine koipineen. Yö manikin sitten kahteen asti otilla, jalkaan saatiin tukiside, röntgenissä ei mitään. Polvi kivulias, kepit mukaan ja veneelle. Taksin kanssa ajeltiin vielä sinne tänne siinä venesataman lähistöllä, esim sen saman sillan yli, jonka alla olimme ja kerran meinattiin mennä vapaasatamaankin, Värtanin lähelle. Kapukin meinasi ihan kimpaantua. Lopulta venesatamakin löytyi puhelimen gepsien ja vuolaan selittelyn avittamana.


Satamassa Västerbrohamn
8,7 mpk, koneella 1:49
Eskaaderiloki 172,8 mpk; 20:08 koneella
loki 635,5
kone 248
2017
292,5 mpk
kone 39:54
Tuuli VRB0-2, pilvipoutaa->sadetta, +18-16, 1000-997 hPa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti